فلومتر های حجمی

فلومتر حجمی می تواند بطور مستقیم یا غیرمستقیم حجم ماده‌ای را که در یک دوره زمانی خاص از یک منطقه خاص عبور می کند، اندازه گیری کند.

بسیاری از فلومترهای حجمی در واقع سرعت جریان را اندازه می‌گیرند تا اینکه مستقیماً دبی حجمی را اندازه‌گیری کنند. اندازه‌گیری سرعت جریان با ضرب سرعت جریان در سطح مقطع مجرای یا لوله ای که فلومتر حجمی در آن نصب شده است، تبدیل می شود یعنی:

 Q = v · A

دبی حجمی مورد نظر در فلومتر حجمی
دبی حجمی

فلومترهای حجمی می توانند خروجی آنالوگ، دیجیتال یا پالسی از سرعت جریان حجمی را فراهم کنند. همچنین یک فلومتر حجمی ممکن است شامل قطعات الکترونیکی دیگری مانند یک نشانگر دیجیتال برای نمایش کل حجم اندازه گیری شده تا به حال باشد.

دبی حجمی

اندازه‌گیری جریان حجمی، دبی حجمی نامیده می شود و این به عنوان میزان حجمی تعریف می شود که در یک دوره واحد زمانی یعنی Q یا V̇ = V / t منتقل می شود.

دبی حجمی را می توان مستقیماً با استفاده از یک فلومتر حجمی اندازه گیری کرد، یا به طور غیر مستقیم با اندازه گیری سرعت جریان یا افت فشار ایجاد شده توسط یک مانع آن را اندازه‌گیری نمود. سپس می‌توان با استفاده از فرمولهای ریاضی و سایر پارامترهای ثابت مانند سطح مقطع، چگالی و غیره، دبی حجمی را بدست آورد.

واحدهای مختلف زیادی برای اندازه گیری دبی حجمی وجود دارد. نوع ماده، مساحت مقطع، سرعت جریان و منطقه جغرافیایی، همه واحدهای حجم و زمان را که مناسب برای اندازه گیری جریان هستند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. پرکاربردترین واحدهای اندازه‌گیری دبی حجمی عبارتند از: لیتر یا گالن در ثانیه، دقیقه یا ساعت (L/s  ، L / m  ، L / h ،GPS  ، gpm ، gph).

انواع فلومتر های حجمی

فلومتر حجمی
فلومترهای حجمی

طراحی و ساخت فلومترهای مختلف از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است و این امر با توجه به نیازهای امروز نیازمند دانش و تخصص کافی و به روز می‌باشد. شرکت فراسنج ابزار مفتخر است که طراحی و ساخت فلومتر را به طور کاملاً بومی انجام داده و از سال ۷۷ اقدام به تولید و عرضه فلومترهای آلتراسونیک و فلومترهای مغناطیسی کرده است.فلومترهای حجمی انواع مختلفی را شامل می‌شوند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم. برای مطالعه بیشتر میتوانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

  1. فلومتر الکترومغناطیسی
  2. فلومتر آلتراسونیک
  3. فلومترهای جابجایی مثبت
  4. فلومترهای ورتکس

تهیه و تدوین: مهدی سلیمانی

واحد تحقیق و توسعه شرکت فراسنج ابزار

منابع: شرکت فراسنج ابزار و کروهن – ویکیپدیا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image