دبی سنج جرمی

در انتخاب فلومتر باید دقت داشت در حالی که اکثر فلومترها دبی حجمی را اندازه‌گیری می‌کنند، سه نوع از فلومترها دبی جرمی را اندازه‌گیری می‌کنند. این سه نوع کوریولیس، حرارتی و چند متغیره هستند. دبی حجمی به چندین روش مختلف اندازه گیری می‌شود. دبی ­سنج­ های مافوق صوت، مغناطیسی و توربینی از روش های مختلف برای تعیین سرعت متوسط یا سرعت جریان در برخی از نقاط جریان استفاده می‌کنند. آن‌ها سپس این مقدار سرعت را در سطح مقطع لوله ضرب می‌کنند تا بتوانند دبی حجمی را به دست آورند. دبی سنج های جابجایی مثبت با جدا کردن بخش هایی از جریان به داخل ظروف کوچک دارای حجم مشخص، دبی را اندازه گیری می کنند. این یک روش بسیار دقیق برای اندازه گیری دبی جریان است و فلومتر ­های جابجایی مثبت به‌طور گسترده‌ای برای برنامه‌های انتقال سیالات مورد استفاده قرار می گیرند.

چرا دبی سنج جرمی؟

یکی از دلایل اندازه گیری جریان جرمی دستیابی به دقت بیشتر است. از آنجا که کمیت مایعات با توجه به دما و فشار آن‌ها متفاوت است، دبی سیال با تغییر دما و فشار متفاوت خواهد بود. این مورد  برای گازها بیشتر قابل توجه است. فشار و تغییرات دما تأثیرات کمتری بر مایعات دارند. در صنایع  گاهی اوقات اندازه‌گیری جریان جرمی برای دقت بیشتر و تطبیق با استانداردهای اندازه‌گیری مطلوب است. واکنش‌های شیمیایی غالباً به جرم و نه به حجم اشاره دارند. بنابراین اغلب در صنایع شیمیایی جریان جرمی اندازه‌گیری می‌شود. برخی از محصولات به‌جای حجم بر حسب وزن به فروش می‌رسند و در این موارد برای اندازه‌گیری، دبی جرمی لازم است. رابطه نزدیکی در اندازه‌گیری بین دبی حجمی و جرمی وجود دارد. اگر دبی حجمی یک سیال مشخص باشد، ضرب این مقدار در جرم مخصوص سیال، دبی جرمی را می‌دهد. برخی از دبی ­سنج­ها  مانند دبی ­سنج­های چند متغیره، دبی حجمی را محاسبه کرده و با استفاده از یک ضریب، دبی جرمی را تعیین می‌کنند.

در فایل ضمیمه دلایل اندازه گیری دبی جرمی مورد بحث قرار گرفته و سپس به بررسی مزایا و معایب برخی از این دبی‌­سنج ها می‌پردازیم.

Also there are different flow meters available. Like ultrasonic and electromagnetic Also other products. But these are not all the products. Moreover many new products will be available son. In addition some important software have been created. software like telemetri and etc. But these are available.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image